بلاگ

چگونه استعداد خود را کشف کنیم ؟

استعداد !

آیا تو هم به دنبال پیدا کردن استعداد خودت هستی تا عملکرد بهتری داشته باشی ؟

هر بار که استعداد های خودت را پیدا میکنی و به آرامش میرسی میبینی که استعداد های دیگه ای هم داری و گیج میشوی؟

کلمه استعداد از دوران کودکی با آن درگیر شده ایم همیشه یا به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم این کلمه را شنیده ایم مثلا از والدین خود شنیده ایم که:

با شخصی صحبت میکنند و در باره ما میگویند که پسر یا دختر من در این کار و یا درس بسیار با استعداد است کمی که بزرگ تر شده ایم اطرافیان مستقیم به ما میگفتند که برو سمتی که استعداد داری و علاقه های خودت را پیدا کن ! اما چگونه میشود که ما جواب این سوال را میتوانیم بدهیم ؟ ( استعداد و علاقه ی من در چیست ؟)

این موضوعی است که خیلی از ما ها زمانی بزرگ تر هم شده ایم هنوز نتوانسته ایم برایش جوابی پیدا کنیم …

چرا استعداد اهمیت دارد؟

پیدا کردن استعداد و علاقه های ما به ما در مسیر زندگی کمک میکنند که با خطای کمتری و آسیب حداقلی پیش برویم مثلا زمانی که میخواهیم وارد جامعه ی کاری بشویم وقتی شناخت بهتر و بیشتری بر روی توانایی ها ، استعداد ها و علایق خود داشته باشیم زمان کمتری را صرف خواهیم کرد تا شغلی را پیدا کنیم که تناسب بیشتری با ما داشته باشد همینطور در زندگی مشترک و یا انتخاب دوست و شریک عاطفی هم باعث نتایج بهتری میشود درکنار این ها مارا برای داشتن کامیابی و راضیت بیشتر از زندگی کمک میکند .

چگونه استعداد خود را پیدا کنیم ؟

همیشه به سراغ گذشته ی خود رفته ایم و سعی کردیم که پیدا کنیم در چه کارهای تجربه ی خوب کسب کردیم ویا احساس ما به آن کارها احساس خوشایندی بوده است اما نتوانسته ایم به نتیجه ی موفقی دست پیدا کنیم . این هم به این خاطر بوده است که احساسات و طرز فکر ما هر روز و هر ساعت با تجربه هایی که کسب میکنیم دست خوش تغییر میشود شاید پیدا کردن علایق گذشته بتوانند به ما سرنخ بدهند اما به تنهایی نمی شود روی آنها حساب باز کرد نیاز به مکمل های دیگری دارد که در ادامه به شما کمک خواهیم کرد تا با پرسیدن سوال های موثر به کشف استعداد ها و علایق خود کمک کنید.

پنج نکته برای کشف استعداد

1.من چه دانش ، تجربه و یا مهارتی دارم که به خودم افتخار میکنم و نسبت به اطرافیانم بهتر انجام میدهم؟

به دنبال این بگردید که چه کارهایی را بهتر از دیگران انجام میدهید این کارها کارهایی هستند که شما به آنها علاقه دارید و به دلیل علاقه ای که به این کارها دارید باعث شده است بیشتر و سریع تر از دیگران آنها را یاد بگیرید . سخت نگیرید به دنبال سرنخ باشید هر چیزی میتواند به شما کمک کند

2.چه کارهایی را من سریع یاد میگیرم و انجام دادنش برای من راحت است اما برای دیگران کمی دشوار؟

بعضی از ما ها به دلیل ژنتیک و وراثت ژن هایی به ما به ارث رسیده است که بعضی از کارهارا به صورت ذاتی نسبت به دیگران راحت تر و ساده تر انجام میدهیم این به این معنی نیست که دیگران نمیتوانند کاری که ما انجام میدهیم را انجام بدهند بلکه به این معناست ما میتوانیم با زمان کمتر و سرعت بیشتر در آن کار ها پیش رفت کنیم مثلا : زمانی که من در تیم شنای استان کرمان تمرین میکردم با وجود اینکه تمرین های همه ی ما برابر بود ، یکی از هم تیمی های ما سرعت پیشرفتش بیشتر از سایر بچه ها بود آن هم به دلیل فیزیک بدنی که داشت و این امر باعث میشد روز به روز علاقه ی بیشتری در آن کار برایش بوجود اید چون از دیگران میتوانست بهتر عمل کند .

3.فکر میکنید لایق گرفتن پاداش در چه زمینه ای هستید ؟

گاهی همین که ما با خود فکر کنیم که در انجام دادن بعضی از کارها صلاحیت تشویق شدن و پاداش هستیم نشانه ی این است که ما در این زمینه پتانسیل این را داریم که پیشرفت بیشتری را به دست بیاوریم با کمی تمرین بیشتر مانند کسی که همیشه به صورت ناخودآگاه میتواند تعارض هارا حل کند و یا به دیگران در زمینه رشد و پیش رفت کمک میکند ، همین که دیگران نتیجه میگیرند با خود فکر میکند که این کاری است که لایق تشویق شدن و قدردانی از سمت دیگران را دارد .

4.در گذشته چه فعالیتی را با سرعت و یا دقت بیشتری نسبت به دیگران انجام میدادید (کودکی)؟

همه ما تجربیات متفاوتی در زمینه های مختلفی در کودکی کسب کرده ایم اما شاید فراموش کرده باشیم که در چه کارهایی دقت به خرج میدادیم و یا با سرعت بیشتر نسبت به هم سن های خود آن را پیش میبردیم این سوال را از نزدیکان خود هم میتوانید بپرسید تا به شما کمک کنند که کودکی خود را بهتر بیاد بیاورید و به دنبال سرنخ بگردید!

5.از نگاه دیگران من در چه زمینه ای استعداد دارم ؟

زمانی که این سوال را از خود بپرسید جوابش پیش شما نیست این سوال باعث میشود که به سمت دیگران بروید و کمی با آنها شروع به گفت و گو کنید از دوستان و آشنایان خود بپرسید که بنظر آنها در چه کارهایی تا به امروز عملکرد بهتری داشته اید گاهی وقت ها کارهایی را انجام میدهیم که به آن ها به خوبی توجه نمیکنیم و باعث میشود در حافظه ی ما به خوبی ثبت نشود که با تعمل بتوانیم یادآور آنها شویم در این شرایط دیگران بهتر میتوانند به ما کمک کنند

کلام آخر

هیچ کس از دیگری برتر و یا بهتر نیست همه ی ما توانایی ها و استعداد های خاصی داریم که مختص به خودمان است بعضی ها توانایی ها و استعداد هایشان را زندگی میکنند بعضی ها نمیدانند که آن ها هم توانایی های خاص خود را دارند دقت داشته باشید که شما میتوانید توانایی های متفاوتی را در خود کشف کنید و هرچه توانایی های شما بیشتر باشد میتواند به میزان باور و حس اعتماد به خود بیشتر کمک کند ! کافیست کمی با تلاش بیشتر آنهارا کشف کنید و زندگی کنید . راه های متفاوتی است که میشود بهتر توانایی های خود را کشف کنید اما به یاد داشته باشید که هر چه سوالهای بهتر و شفاف تری از خود بپرسید به جواب های شفاف تری هم خواهید رسید.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید