بلاگ

هدف گذاری واقعی چگونه است ؟

روش متداول هدف گذاری

قطعا برای خیلی ها این اتفاق رخ داده که هدفی مشخص کرده اند و کلی هم تلاش برای آن انجام داده اند ، اما فقط برای چند روز موفق عمل کرده اند و در انتها یا هدفشان را فراموش کرده اند و یا شرایط طبق برنامه ریزی که انجام داده بودند پیش نرفته است.

معمولا بیشتر افراد با این شیوه ی متداول هدف گذاری آشنایی دارند که هدف یعنی مشخص کنید چه چیزی میخواهید و آن را طبق اصول هدف گذاری هوشمندانه ویا (smart) پایه گذاری کنید.

هدف گذاری اسمارت و یا هوشمندانه

Specific   مشخص باشد!

Measurable   قابل اندازه گیری باشد!

Achievable   دستیافتنی باشد!

Relevant   مرتبط باشد!

Time based   زمانبندی شده باشد!

همیشه هر کجا که در باره ی هدف گذاری شنیده ایم الگوی اسمارت (Smart) را یکی از اصول اصلی برای هدف گذاری معرفی کردند که بسیار اصول زیبا و منطقی است اما یک ضعف بسیار بزرگ دارد و آن ضعف این است که منطقی است ….

ما انسانها بیشترین تصمیم گیریها وانتخاب رفتار خود را به واسطه ی احساسات انجام میدهیم و برای آن احساس ، منطقی را در نظر میگیریم و ضعف این اصول هدف گذاری هم نداشتن الگویی برای رفع نیاز احساس است ، زیرا احساس به انسان لذت و آرامش میدهد همچنین نیروی محرک است.

کلیات هدف گذاری

جهنم چیست ؟

جمله ای زیبا وجود دارد که میگوید در آخرین روز زندگی ات روی زمین ، شخصی که از خود ساختی ، شخصی که میتوانستی باشی را ملاقات خواهد کرد… (چقدر زیباست )

ما انسانها احساس درونی داریم که دوست دارد به خیلی از نتایج موفق دست یابد یک مهارت خاص ، یک کسب و کار موفق ، ارائه خدمات با کیفیت ، زندگی ایده ال و…

خیلی وقت ها منطق ما میگوید کاردرست چیست اما ما به احساسمان توجه میکنیم وکاری را انجام میدهیم که امکان دارد بعد ها پشیمان شویم

اما وقتی تلاش کافی و یا برنامه ای درست در زندگی نداشته باشیم احتمال رسیدن به شخصی که میتوانیم باشیم بسیار کم میشود و هرچه زمان میگذرد انگار سخت تر و سخت تر هم میشود و همچنین هدف دست نیافتنی تر.

سموم هدف گذاری

هدف گذاری مزایایی دارد ، پژوهش های متفاوتی نشان میدهند که هدف داشتن تاثیر گذاراست بر روی :

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن
  2. بالا بردن احتمال موفقیت
  3. توجه نکردن به حرف دیگران
  4. رضایت از زندگی
  5. سریع شکست خوردن(برای رشد)

اما در این بین سمومی وجود دارد که میتواند باعث از بین رفتن این مزایا شود:

  1. بلد نبودن یا عدم اگاهی
  2. شکست های قبلی
  3. اهمیت ندادن
  4. ترس از نرسیدن
  5. باورهای غلط

یعنی شما اگرسم کشی نکنید و برای زندگی خود هدف مشخص نکنید  داخل یک چرخه معیوب قرار میگیرید به نام چرخه ی  فرسودگی :

 -1هدف نداشتن                        -2  اقدام نکردن                         -3 درگیر روزمرگی شدن

در این شرایط همه چیز برای نداشتن هدف فراهم میشود .

آدمهای بسیار زیادی در هدف گذاری خود دچار مشکل میشوند زیرا برای از بین بردن این سم ها کاری انجام نداده اند و یا اصلا نمی دانستند که وجود دارند .

عمل کرد سم  ها :

  • چون نمی دونه چجوری باید انجامش بده بیخیال شده
  • چون قبلا شکست خورده به خودش بی اعتماد شده
  • چون نرسیده به هدف ، براش بی اهمیت شده
  • چون میترسه به خواستش نرسه انجامش نمیده
  • چون باور داره که هدف الکیه

حماقت

مراقب این موضوع باشید حماقت وقتی جمعی میشود ناپدید میشود :

وقتی که تعداد زیاد یک مسیر اشتباه رو می روند و به خود شک نمی کنند این موضوع برای عموم عادی جلوه داده میشود و کسی متوجه آن نمیشود مگر آنکه خلاف آن حرکت کنید.

هدف گذاری یک سیستم !

هدف یک محرک است که برای حرکت به چرخ دنده های دیگر نیاز دارد :

  • ایده پردازی
  • الویت بندی
  • ارزیابی

ایده پردازی

قطعا هر شخص خواسته های زیادی دارد و اینکه چند سالش است و چه مقدار تجربه زندگی دارد خواسته هایش را با سایر افراد متفاوت میکند به طور معمول خواسته ی ادم ها : ارامش بیشتر ، کنترل امور زندگی ، صاحب کسب و کار بودن ، دوبرابر کردن درآمد ، امکانات خوب و کلی چیز های دیگه است زمانی را مشخص کنید و یک لیست بلند از ایده های خود آماده کنید.

الویت بندی

بعد از ایده پردازی و داشتن یک لیست از خواسته ها شما باید آن هارا الویت بندی کنید . ما نمیتوانیم ذهن خود را بر روی چند کار متمرکز کنیم و انتظار کیفیت اجرایی خوب هم داشته باشیم تا به امروز فکر میکردیم که هدف از جنس مداد است و باید هدفهای زیادی داشت و آنها ها را نوشت اما دقیقا تا به امروز اشتباه فکر میکردیم هدف از جنس پاک کن است و نه مداد ما برای داشتن هدف خیلی از خواسته های خود را باید قربانی هدفی کنیم که از همه مهم تراست و اهمیت بیشتری داره در نتیجه باید یک هدف را انتخاب کنیم

ارزیابی

بعد از الویت بندی میرسیم به مرحله ارزیابی ، مهم ترین بخش ارزیابی است از خود بپرسید آیا هدف مناسب و درستی انتخاب کردیم ؟ اگر نه پس باید مسیر هدف گذاری را از اول طی کنید با جواب دادن به این سوال ها هدف خود را ارزیابی کنید و ببینید ایا هدف خود را درست انتخاب کردید :

  1. ایا هدف دلبری میکند ، بهش بیشترین علاقه را دارید؟
  2. ایا برای شما معنا دار است و اهمیت دارد؟
  3. ایا ضرورت دارد در زندگی شما و نسبت به موضوعات دیگر ارجحیت دارد؟
  4. ایا برای رسیدن چالش دارد ، یا راحته رسیدنه بهش؟
  5. ایا هدفی که انتخاب کردید شفاف و واضح است که به چی میخواید برسید یا خیر ؟

هدفی بیشترین اعتباررا دارد که بیشترین ویژگی هارا  داشته باشد.

زمانی که هدف خود را ارزیابی کردید میرسیم به مرحله ای که باید برای آن کاری انجام دهیم.

جمله قشنگی وجود دارد که میگوید همه چیز دو بار فقط ساخته میشود یک بار در ذهن انسان و دیگری در واقعیت .

ما برای خلق خواسته های خود باید مسیر درستی را انتخاب کنیم و برای رسین به هدف نباید تمام توجه به انتهای مسیر باشد زیرا دیگر نمیتوانیم مانع های سر راه را تشخیص دهیم ما یک بار هدف را نگاه میکنیم و دیگر به مسیری که انتخاب کردیم اهمیت میدهیم و توجه میکنیم .

کلام آخر

برای هدفی که انتخاب کردید برنامه ریزی کنید ،گام اول را بردارید و سپس سعی کنید ادامه دهید در مسیر عملکرد خود را برسی کنید آیا رضایت بخش بوده است یا خیر .اگر نیاز به اصلاح داشت عمل خود را اصلاح کنید و استمرار داشته باشید قطعا به هدف خود میرسید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید