بلاگ

طرز فکر چیست؟

طرز فکر  انسان

تا به حال برای شما سوال پیش امده است که چرا من نمیتونم از پس این کار بر بیام ؟چرا یک سریآدمها موفق میشوند اما من هر چی تلاش میکنم به نتیجه نمیرسم ؟ حتا میتوانید بر عکس این سوال ها رو با خود مرور کنید یعنی خود راآدمموفق بدانید و برای شما سوال باشد که چرا کار به این راحتی را دیگران نمیتوانند انجام دهند ؟

این اختلاف نظر و این نتایج به دست امده از طرز فکر انسان ها سر چشمه میگیرد و اینکه ما چگونه و به چه شیوه ای به مسائل و یا چالش ها نگاه میکنیم این قدرت را به ما میدهد که از پس آنها بر بیایم یا خیر نتوانیم مسائل را حل کنیم و خود را ناتوان در نظر بگیریم حتی میتواند بر عکس این هم باشد یعنی ما خود را توانمند بدانیم .


طرز فکر چی هست اصلا !

با یک سرچ کوچولو در اینترنت میتوانید توضیحات متفاوتی را از طرز فکر پیدا کنید که اصلا طرز فکر چی هست اما من هم اینجا یک تعریف به شما میدهم که میشود آن را چکیده ای از همه تعریف ها دانست، از نظر من :

طرز فکر یعنی اینکه : نگاه ما به خودمون یا به مسائل و چالش های محیط اطراف !

اینجا جا دارد که از کسی نام ببرم که در این زمینه تحقیقات بسیار انجام داده است و دید دنیا را نسبت به طرز فکر انسان ها تغییر داده است دکتر کارُل اس دوک، به عنوان یکی از برجسته‌ترین محققان جهان در زمینه‌های شخصیت، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی رشد در نظر گرفته میشود.

خانم دوک تحقیقات متفاوتی را انجام داده است که در باره شکل گیری طرز فکر این گونه بیان میکند که در دوران کودکی با تحسین و یا تمجید کردن رفتار و در کنار آن برچسب زدن به کودک باعث میشود طرز فکری در کودک شکل بگیرد که این طرز فکر ار میتواند تا دوران بزرگ سالی همراه خود یدک بکشد. به این داستان خوب توجه کنید:

 

ادیسون و مدیر مدرسه

بیان میشود که یک روز زمانی که ادیسون به مدرسه میرود بعد از اتمام کلاس های درس مدیر مدرسه نامه ای به دست ادیسون میدهد و از ادیسون میخواد که نامه را به دست مادرش برساند ادیسون نامه را به مادر خود میرساند و زمانی که مادر نامه را میخواند اشک از چشمانش سرازیر میشود ادیسون از مادر خود میپرسد که مادر داخل نامه چه چیزی نوشته شده است ؟

مادر این گونه به ادیسون میگوید که پسرم من به تو افتخار میکنم تو در مدرسه عمل کرد بسیار خوبی داشته ای و مدیر مدرسه در نامه از تو تقدیر و تشکر کرده است و بیان کرده که به دلیل هوش بالای ادیسون ما قادر نیستیم به فرزند شما آموزش های لازم را ارائه دهیم برای رشد و پیشرفت بیشتر مدرس خصوصی برای فرزند خود بگیرید . مادر ادیسون به ادیسون میگوید از این پس من خودم بهت در خانه اموزش میدهم فرزند باهوش من!

ادیسون از آن پس در خانه تحصیل خود را ادامه داد و در  ۱۳  سالگی اولین اختراع خود را به ثبت رساند . مدتی بعد ادیسون مادرش را از دست داد و زمانی که برای تسکین حال خود به صندوقچه خاطرات مادر خود رجوع کرد با یک نامه مواجه شد ، این همان نامه ای بود که چند سال قبل مدیر مدرسه به مادر ادیسون داده بود و این بار ادیسون نتوانست جلوی اشک های خود را بگیرد .

در نامه آمده بود که :

“با کمال تأسف بايد بگويم فرزندتان کودن است و هيچگونه استعدادی برای ادامه‌ تحصيل و درس خواندن ندارد. مدرسه‌ ما نيز جای افراد ابله و کودن‌ نيست و از فردا او را به مدرسه نیاورید.”

مادر ادیسون اجازه نداد تا طرز فکر فرزندش نسبت به خود تخریب شود و به خود برچسب های کودن خنگ ابله و …. بزند . برعکس او کاری کرد که فرزندش طرز فکرش نسبت به خودش بهتر باشد یعنی فردی باهوش دانا و توانمند که حتی مدرسه هم نمیتواند به دلیل هوش بالای او به ادیسون آموزش دهد.

 

انواع طرز فکر از نظر کارول دوک

از نظر خانم دوک دو نوع طرز فکر وجود دارد یک طرز فکر ایستا یا ثابت و دو طرز فکر پویا و یا رشدی انسان های که هر کدام از این طرز فکر هارا داشته باشند رفتار متفاوتی را نشان میدهند و دست آورد های متفاوتی خواهند داشت حتی میتواند از نظر روحیه هم بر انسان ها تاثیر گذار باشد.

 

طرز فکر ایستا یا ثابت

افرادی که طرز فکر ایستا دارند نگاهشان به دنیای اطراف خود این گونه است که آدمها با استعداد به دنیا می آیند و همه چیز را به گونه ای تغییر ناپذیر میبینند معمولا هم چنین ضرب المثلی هم در بین این گونه آدمها باب است که میگوید:

“چیزی که ماما بیاره  مرده شور میشوره “

این ضرب المثل این معنا را  به همراه دارد که آدمها تغییر نمیکنند اگر هم تغییر کنند اتفاقی و شانسی بوده است و معمولا به دنبال دلیل نمیگردند چون باور دارند که شخصیت انسان ها تغییر پذیر نیست . معمولا در این دسته از آدمها افسردگی بیشتری وجود دارد.

 

طرز فکر پویا یا رشدی

افرادی که طرز فکر پویا دارند بر خلاف آدمهایی فکر میکنند که طرز فکر ایستا دارند این دسته آدمها باور دارندکه آدمها هر آنچه که باشند با تلاش و پشت کار میتوانند تغییر کنند و جایگاه خود را تغییر دهند آدمها با طرز فکر پویا از شکست نمیترسند بلکه نگاهی آموزنده نسبت به شکست دارند و دفعه دیگر با رفتاری متفاوت رفتار میکنند و احتمال موفقیت خود را در آنکار بالا می ببرند . بیلگیتس به خوبی آنرا نشان میدهد که میگوید:

“اگر فقیر به دنیا آمدی تقصیر تو نیست اما اگر فقیر از دنیا بروی تقصیر توست”

 

 کلام آخر

اینکه ما چگونه با یک دیگر برخورد میکنیم میتواند طرز فکری در ما ایجاد کند، این طرز فکر میتواند باعث رشد و موفقیت ما شود یا اینکه باعث شود ما به سمت افسردگی و یا ناتوانی حرکت کنیم. از این پس حتی مراقب رفتار خود با فرزندتان هم باشد

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید