بلاگ

آیا شخصیت انسان قابل تغییر است

شخصیت چیست؟

اگر به صورت دقیق بخوایم شخصیت را تعریف کنیم این کار کمی پیچیده و سخت می شود زیرا اگر بخوایم برای شخصیت تعریف مشخص و دقیقی داشته باشیم باید تعریف مشخص و دقیقی هم در باره انسان داشته باشیم. اما دانشمندان نقطه نظر های متفاوتی در باره انسان و شخصیت انسان دارند.

 

به طور کل میتوان شخصیت را اینگونه تعریف کرد:

مجموعه نگرشها، رفتارها، صفات و ویژگیهای هر فرد که به صورت الگوهای رفتاری در شخص دیده میشوند.

در حقیقت رفتار و شخصیت تعریف های مشابه دارند وقتی که شما یک بار عصبانی بشوید و یک لیوان پرتاب کنید این یک رفتار است ، اما اگر این کار را به صورت مداوم و در دفعات گوناگون انجام دهید به آن رفتاری که جزئی از شخصیت شما شده است می گویند(شخصیت)

 

آیا شخصیت را میتوان تغییر داد؟

بعضی ها بر این باورند که شخصیت انسان ها تغییر نمیکند شاید شنیده باشید که ضرب المثلی وجود دارد که میگوید: “اخلاقی که ماما بیارد، مرده شور میبرد”

که اینگونه نیست پژوهش های متفاوتی نشان داده است ویژگی های شخصیتی تاثیر پذیر از محیط و ژنتیک هستند.

 

پژوهش انجام شده:

پژوهشی را انجام دادند که دو قلو های همسان پس از به دنیا آمدن یکی از آن ها را در یک خانواده متفاوت بزرگ کردند زمانی که آن ها را با دو قلو های برادری که با یک دیگر بزرگ شده بودند مقایسه کردند متوجه شدند که دو قلو های همسانی که جدا از هم بزرگ شده بودند ویژگی های شخصیت مشابه بیشتری نسبت به دو قلو های برادر داشتند.

 

تاثیر محیط بر شخصیت:

بعد از اینکه ما به دنیا مادی ورود پیدا میکنیم محیطی که در آن بزرگ میشویم و خانواده ای که در آن تربیت میشویم بر روی شخصیت ما نقش زیادی دارند در حقیقت محیط اطراف میتوانند صفات ژنتیکی ما را فعال و غیر فعال کنند . برای مثال فردی را در نظر بگیرید که شخصیت پرخاشگری دارد این شخص امکان دارد در یک محیط آرام رفتار متفاوتی را نشان دهد نسبت به یک محیطی که تشنج در آن محیط بالا است.

 

چگونه شخصیت خود را تغییر بدیم؟

با این توضیحات متوجه شدیم که شخصیت بخشی از آن درونی است و بخشی دیگر تاثیر پذیر از محیط که تاثیر بسیار زیادی دارد با این وجود ما میتوانیم با تمرین کردن مداوم و پیوستگی در رفتار شخصیت خود را متناسب با محیط اطراف خود تغییر دهیم که این کار کاره ساده ای نیست  .

روان درمانی یا مشاوره:

یکی از راه هایی که میتوان شخصیت را تحت تاثیر قرار داد مراجعه به مشاور و روان درمان است که با روش  CBT یا  رفتار درمانی شناختی با شناسایی و اصلاح الگوهای به اصلاح شخصیت کمک میکند.

 

تکنیک های خود یاری:

مدیتیشن : ذهن آگاهی و یا مدیتیشن به شما کمک میکند که به رفتار و عملکرد خود بیشتر آگاه شوید و در زمان های مناسب بتوانید جلوی رفتار های خود را بگیرید و کنترل بهتری بر روی عملکرد خود داشته باشید.

یاداشتهای روزانه : یاداشت های روزانه از عملکرد و رفتارهایی که داشتید همچنین اتفاقاتی که رخ داده است به آگاهی شما کمک میکند که در کنترل بهتر شما نقش زیادی دارد.

 

اگر میتوانید محیط خود را تغییر دهید:

محیط نقش زیادی بر برانگیختگی هیجانی شما دارد در نتیجه برای اینکه بتوانیم کنترل بهتری بر روی عملکرد خود داشته باشیم تا تغییری در شخصیت خود ایجاد کنیم بهتر است اگر امکان این وجود دارد محیط را تغییر دهیم این کار را انجام دهیم.

 

کلام آخر

با این حال، توجه به این نکته مهم است که تغییر شخصیت یک فرآیند آسان یا ساده نیست. این نیاز به تلاش مداوم، فداکاری و صبر دارد. علاوه بر این، داشتن انتظارات واقع بینانه در مورد آنچه می توان به دست آورد و تشخیص اینکه برخی از ویژگی های شخصیتی ممکن است نسبت به سایرین در برابر تغییر مقاوم تر باشند، ضروری است.

اشتراک گذاری:

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید